Co by měli předškoláci zvládnout
v tomto školním roce:
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci červnu:
- děti celého světa (multikulturní výchova)
- děti byly poučeny o bezpečnosti (umět se vyhnout nebezpečí: neznámí psi, lidé, drogy, ostré předměty, …)
- časová orientace, roční období léto (charakteristika)
- pohádka „Hrnečku, vař“
- tvoření vět, dechová cvičení, opakování naučených písní, vyjádření melodie pohybem
- číselná řada a grafická podoba čísel do 12
- práce s papírem (překládání)
- grafomotorika: uvolnění ruky, opakování správného držení tužky (smyčky)
- hry v tělocvičně bez zrakové kontroly, míčové hry, švihadla (přeskoky), akrobacie na trampolíně a žebřinách
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci květnu:
- stromy a květiny na jaře, strom x keř, kmen koruna, kořen, co rostliny potřebují k životu, ekologie
- dopravní výchova – dopravní prostředky, dopravní předpisy, barvy na semaforu, dopravní značky, přecházení přes silnici, záchranáři, bezpečná jízda na kole
- rýmy (slova zvukově podobná), dějová posloupnost, časová orientace
- logopedická pohádka O žabáku Pufíkovi
- opakování geometrických tvarů, počítání v oboru do deseti, grafická podoba čísel, orientace na ploše
- grafomotorika – uvolnění ruky, správné držení tužky (rovné čáry)
- zavazování tkaniček, práce s vodovými barvami (soutisky), práce s papírem (skládání)
- hry s míčem
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci dubnu:
- roční období jaro, zvířata domácí, lesní, exotická
- pohádka O chytrých kůzlátkách (dramatizace)
- sluchová diferenciace, hádanky, vtipy, nesmysl na obrázku, slova souřadná, nadřazená, podřazená, pantomima, tvoření otázek a zdrobnělin, stupňování přídavných jmen a příslovcí
- vyprávění zážitků, dějová posloupnost (vyprávění podle obrázkové osnovy)
- zraková cvičení – figura a pozadí, procvičování geometrických tvarů
- grafomotorika - řešení bludiště, lomený oblouk, ulita
- jemná motorika - práce s papírem (přeložení, stříhání nůžkami, lepení, obkreslování podle šablony, koláž), pletení copánku
- hrubá motorika - akrobacie na žíněnkách, hry s míčem
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci březnu (příprava na zápis do 1. ročníku ZŠ):
- povolání a řemesla, co dělají moji rodiče, co bych rád dělal já
- časová orientace (roční období jaro)
- pohádka „O Smolíčkovi“
- umět se představit, dělení slov na slabiky, vytleskávání rytmu písní, rytmická ozvěna, rozpočitadla, opakování písní a básní, synonyma, antonyma, homonyma, předložky, zraková a sluchová cvičení
- procvičování barev a geometrických tvarů, grafická podoba některých písmen a čísel, číselná řada do deseti, orientace na ploše
- grafomotorika: vlnky, řešení bludiště
- cvičení jemné motoriky: práce s vodovými barvami a krepovým papírem (mačkání, trhání a lepení), zapínání knoflíků a zipů, vázání mašlí
- cvičení hrubé motoriky: běh přes překážky, přeskoky, hry s míčem, cvičení se stuhami
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci únoru:
- vesmír a planeta Země (zkoumání vesmíru, rakety, sondy, dalekohledy, hvězdy, Slunce, planety, …), opakování adresy
- pohádka „O koblížkovi“
- rytmická ozvěna, slabikování, sluchová diferenciace (koš x kos, ples x les, miska x myška, …)
- orientace na ploše (řádky, sloupce, směr zleva doprava)
- opakování barev, geometrických tvarů, počítání v oboru do deseti
- uvolnění ruky, napodobování jednoduchých tvarů, bludiště
- práce s tuší, špachtlí a temperovými barvami
- sebeobsluha v jídelně, vázání mašlí
- cvičení s lanem a švihadly, hody a chytání
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci lednu
- zima (charakteristika, příroda, oblečení, zimní hry a sporty, …)
- pohádka „O Budulínkovi“, lidové hry a říkadla, hudebně pohybové hry
- sluchová diferenciace slov (první a poslední písmeno), tvoření jednotného a množného čísla, rytmická ozvěna, hra na rytmické nástroje, pantomima
- orientace v prostoru (nahoře, vpředu, vlevo, vpravo, …)
- vědomostní hry (rozvoj všeobecného rozhledu)
- předmatematická gramotnost: procvičování geometrických tvarů, porovnávání velikosti předmětů (větší, menší, rovná se)
- cvičení jemné motoriky (práce s papírem, vázání mašlí)
- grafomotorika – uvolnění ruky (krátké rovné čáry, body)
- hrubá motorika: akrobacie na žíněnkách a lavičkách, cvičení s míčky
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci prosinci:
- vánoční zvyky a tradice, zásady slušného chování (pozdrav, poděkování, prosba, omluva, vhodnost tykání x vykání, …)
- pohádka „O perníkové chaloupce“ (vyprávění podle obrázkové osnovy)
- opakování geometrických tvarů, větší x menší, počítání v oboru do 10, číselná řada po jedné i do 20, třídění podle tří kritérií (barva, tvar, velikost), karetní a deskové hry zaměřené na předmatematickou gramotnost
- grafomotorika: napodobování jednoduchých grafických tvarů
- cvičení jemné motoriky: vázání mašlí
- cvičení hrubé motoriky: běh, překonávání překážek, relaxace
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci listopadu:
- listnaté a jehličnaté stromy, plody podzimu, význam lesa, ekologie
- historie a zeměpis ČR
- pohádka „O Červené Karkulce“ (dramatizace, tvoření přímé řeči), cvičení intenzity hlasu, zraková diferenciace, hra Aktivity (rozvoj slovní zásoby, neverbální komunikace, …)
- předmatematická gramotnost: geometrické tvary, počítání v oboru do deseti
- grafomotorika: správné sezení při psaní, uvolnění ruky, špetkový úchop (rovné čáry)
- cvičení jemné motoriky: sebeobsluha (vázání uzlů), Vv – práce s fixami a vodovými barvami
- cvičení hrubé motoriky: akrobacie na žíněnkách (kolébka, válení sudů, kotoul vpřed, …), cvičení se stuhami
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci říjnu:
- časová orientace (včera, zítra, odpoledne, večer, dny v týdnu, měsíce v roce, roční období, …), režim dne
- roční období podzim (charakteristika), ovoce a zelenina
- dramatizace pohádky „O veliké řepě“
- zraková a sluchová analýza a syntéza, zraková paměť, hra na rytmické nástroje (lidové písně, říkadla)
- číslo, číslice, číselná řada do dvanácti, grafická podoba čísel, první, druhý, poslední, směr zleva doprava
- grafomotorika: dolní a horní oblouk, kruhový pohyb, dolní kličky
- správné držení nůžek, stříhání podle rovných čar, papírové puzzle
- hry v tělocvičně
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci září:
- vyprávění zážitků, umět se představit, znát svou adresu, jména rodičů, sourozenců, učitelů a kamarádů z MŠ
- dramatizace pohádky „O boudě, boudičce“
- zraková a sluchová diferenciace, rytmizace, slabikování, slova nadřazená a podřazená
- číselná řada do deseti
- grafomotorika: uvolnění ruky, správné sezení a držení psacího náčiní, orientace na ploše
- jemná motorika: práce s papírem (trhání, skládání harmoniky) a temperovými barvami (špachtle)
- hrubá motorika: cvičení s míči (hody do dálky a na cíl, chytání, školka s míči), pochodování, štafety