Co jsme s předškoláky probírali v měsíci březnu:
- povolání a řemesla, co dělají moji rodiče, co bych chtěl dělat já
- jaro, velikonoční zvyky a tradice
- pohádka „O Smolíčkovi“
- grafomotorika: řešení bludiště, kruhy, rovné čáry
- příprava na zápis do 1. ročníku ZŠ: umět se představit, znát svou adresu, tvoření vět se všemi slovními druhy, vyprávění podle obrázku, opakování naučených písní a básní, rytmická ozvěna, slabikování, rozpočitadla, první a poslední hláska ve slově, grafická podoba některých písmen a číslic, barvy, geometrické tvary, počítání v oboru do deseti, orientace na ploše (dole, nahoře, vlevo vpravo, uprostřed) a na řádcích (směr zleva doprava, první, poslední, druhý, před, za, hned před, hned za, …), zraková a sluchová cvičení, cvičení hrubé motoriky a sebeobsluhy (zipy, knoflíky, mašle)
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci únoru:
- vesmír a planeta Země, zkoumání vesmíru, práce s encyklopediemi
- mé oblíbené knihy, filmy, filmové postavy
- karneval, masopust, chápat vtip, humor (nesmysl na obrázku), hádanky, vytleskávání slabik, tvoření vět, vyprávění
- pohádka „O koblížkovi“
- orientace na ploše a v prostoru (nahoře, dole, uprostřed, vlevo, vpravo, vpředu, vzadu, …), správné spojení předložky a podstatného jména
- zraková a sluchová analýza a syntéza
- barvy, geometrické tvary, počítání v oboru do deseti
- grafomotorika: uvolnění ruky (rovné čáry, kruhy, obtahování)
- cvičení jemné motoriky: práce s papírem – stříhání, trhání, lepení
- cvičení hrubé motoriky: míčové hry, postřeh, školka s míči
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci lednu
- zima (příroda, zvířata, oblečení, …)
- lidské tělo, u lékaře, hygiena, zdravá a nezdravá strava
- pohádka „O Budulínkovi“
- hra na rytmické nástroje, lidové písně a říkadla, slabikování, slova opačného významu, jednotné a množné číslo, malované čtení
- zraková, sluchová a hmatová cvičení
- geometrické tvary, porovnávání, větší, menší, více, méně
- uvolnění ruky (kruhový pohyb, rovné čáry, tečky, vlnky)
- cvičení jemné motoriky: práce se šablonami, stříhání nůžkami, vázání mašlí
- hrubá motorika: cvičení s obručemi a míči (hody, chytání, střelba na cíl, driblování)
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci prosinci
- vánoční zvyky a tradice
- pohádka „O perníkové chaloupce“
- věta, slovo, slabika, hláska, dějová posloupnost, sluchová analýza slov (první a poslední písmeno), grafická podoba písmen, práce s rytmickými nástroji (doprovod jednoduchých lidových písní), vědomostní a karetní hry
- třídění podle tří kritérií (barva, tvar, velikost), procvičování geometrických tvarů
- uvolnění ruky, špetkový úchop tužky, krátké rovné čáry, dolní a horní oblouk
- jemná motorika: práce s voskovými pastely a barevnými papíry, obkreslování podle šablon, vázání tkaniček
- hrubá motorika: hry s lanem, cvičení rovnováhy, postřehu, orientace v prostoru, umět spolupracovat s kamarády
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci listopadu
- časová orientace (dny v týdnu, měsíce v roce, roční období, určování času)
- stromy listnaté, jehličnaté, význam lesa, ekologie
- pohádka „O Červené Karkulce“ (hra s loutkami)
- vyprávění podle obrázků, tvoření vět, slova nadřazená, podřazená, souřadná, postřehová cvičení
- předmatematická gramotnost: číselná řada do dvanácti, číslo x číslice, grafická podoba čísel, barvy, geometrické tvary, pojmy: více, méně, větší, menší
- grafomotorika: uvolnění ruky, krátké rovné čáry
- cvičení jemné motoriky: stříhání nůžkami, sebeobsluha (vázání mašlí), hry s temperovými barvami (soutisky, dokreslení tuší, rozvoj fantazie)
- cvičení hrubé motoriky: hry se švihadly a míči, orientace v prostoru
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci říjnu:
- ovoce a zelenina, říkadla a písně o podzimu, hra na rytmické nástroje
- dramatizace pohádky „O veliké řepě“
- grafická podoba písmen, zraková paměť, postřeh, hlasová hygiena, rozvoj sluchového vnímání, hra „Aktivity“
- dechová cvičení, oromotorika
- orientace na řádku (začátek, konec, směr zleva doprava, první, druhý, poslední, před, za, hned před, hned za, …)
- uvolnění ruky (čmáranice, kruhový pohyb, dolní kličky)
- práce s papírem, stříhání podle rovné čáry, hry s tuší a vodovými barvami, vázání uzlů
- cvičení hrubé motoriky (akrobacie na žíněnkách, míčové hry, cvičení se stuhami)
Co jsme s předškoláky probírali v měsíci září:
- umět se představit, znát svou adresu, jména rodičů, sourozenců, učitelů, kamarádů
- pravidla společenského chování (jak požádat o pomoc, omluvit se, poděkovat, pozdravit, tykání x vykání, …)
- dramatizace pohádky „O boudě, boudičce“, rytmizace, první písmeno jména, tvoření vět
- číselná řada do deseti, orientace na ploše (řádky, jejich začátek, konec)
- grafomotorika: uvolnění ruky, správné sezení při psaní, špetkový úchop (čmáranice, obtahování, krátké rovné čáry)
- cvičení jemné motoriky: držení příboru, skládání harmoniky, hry s temperovými barvami
- cvičení hrubé motoriky: lavičky, míče (hody, chytání, školka s míči, …), pochodování, štafety
Co by měli předškoláci zvládnout v tomto školním roce: